sponsoren

AH in de Klundert
Rick Kraijo Tuindesign
 
 




Hoeveel kilometer loop jij?
home  > nieuws  > a4d & hittegolf

A4D & Hittegolf

Het zier er naar uit dat we tijdens de vierdaagse hoge temperaturen kunnen verwachten, daarom hieronder wat tips.

Voorzorgsmaatregelen

Kans op uitdroging en/of oververhitting is nadrukkelijk aanwezig onder warme weersomstandigheden. Wees verstandig en tref de juiste voorzorgsmaatregelen:

  • Neem vooraf een koude douche zodat het lichaam koeler blijft tijdens het wandelen;
  • Gebruik een zonnebrandcrème met een voldoende hoge beschermingsfactor, zodat je niet verbrandt;
  • Draag een hoed of pet en voorkom zo een zonnesteek;
  • Pas het wandeltempo aan en las regelmatig een wandelpauze in;
  • Draag luchtige, liefst witte, ademende kleding die het lichaam bedekt tegen de zon;
  • Draag geen strakke wandelkleding, zo raak je moeilijk warmte kwijt;
  • Drink ruim voldoende vocht (water, thee, sportdrank) en voorkom zo uitdroging;
  • Vermijd alcoholische en koolzuurhoudende dranken, koffie;
  • Wacht niet met drinken tot je dorst krijgt;
  • Drink grotere slokken vocht per keer in plaats van kleine slokken;
  • Zorg ervoor dat je urineproductie voldoende is (min. 1,5 liter per dag);
  • Zoek regelmatig verkoeling en loop in de schaduw wanneer mogelijk;
  • Besprenkel jezelf met fris water, houd je hoofd onder een koele kraan of leg een koele doek in je nek voor extra verkoeling;
  • Eet niet te veel en eet geen moeilijk verteerbare kost;
  • Houd een vast en regelmatig eetpatroon aan;
  • Wees alert op symptomen als hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid. Die kunnen wijzen op een vochttekort of een zonnesteek;
  • Gebruik GEEN zouttabletten, deze verergeren het probleem. Vul het verloren zout aan via het zout dat voorkomt in de normale voeding;
  • Gebruik GEEN opwekkende en kalmerende middelen.

Ons allerbelangrijkste advies? Ken je eigen grenzen! Luister goed naar lichaam en geest en ga nooit over je grenzen heen.

 

Archief


Per maand